Van der Werff Infra begint met emissieloze realisatie van Maria Stuartplein bij The Roofs-woontorens in Den Haag
Nu de 655 woningen van de meer dan 100 meter hoge nieuwe woontorens aan het Maria Stuartplein zijn bewoond, is Van der Werff Infra onlangs gestart met de definitieve inrichting van het nabijgelegen plein. Het project is door de gemeente Den Haag op basis van beste prijs-kwaliteitverhouding toegekend en ligt volledig in lijn met de duurzame bedrijfsfilosofie van Van der Werff Groep. De werkzaamheden op de bouwplaats van het Maria Stuartplein zijn namelijk volledig emissieloos.
Een aantrekkelijke en levendige plek in de openbare ruimte
De tijdelijke inrichting van het plein maakt plaats voor een openbare ruimte waarin (buurt)bewoners, bedrijven en horeca fijn kunnen samenkomen. Om dit te bewerkstelligen, gaat Van der Werff Infra tot en met april 2024 aan de slag met elementverhardingen, verlichting, asfalt, straatmeubilair, trapelementen en leuningen. Ook wordt, naast het aanbrengen van onder andere natuursteenelementen zoals zitbanken, boomranden en plantenbakken, een klimaatadaptieve riolering gerealiseerd. Daarnaast wordt een krattensysteem voor het bergen van regenwater aangebracht. Tijdens de werkzaamheden wordt er rekening gehouden met de wateropslag en parkeergarage onder het plein.
Klimaatadaptief en toekomstbestendig bouwen
Vanuit zowel de gemeente Den Haag, als Van der Werff Infra is duurzaam werken de standaard. Dus ook de definitieve inrichting van het Maria Stuartplein vindt 100% emissieloos plaats. Zo start de emissiereductie al bij de aan- en afvoer van materialen. Er worden namelijk voertuigen gebruikt die volledig elektrisch zijn of op HVO100 brandstof rijden. Dus ook de ‘last mile’, van het externe depot naar het plein, vindt 100% emissieloos plaats.
Ook het kleine materieel, zoals handgereedschap, stampers en trilplaten, en het midden en groot materieel zijn 100% elektrisch aangedreven. Zo wordt er gewerkt met elektrische midi-shovels voor het opbreken en het straatwerk en zorgen elektrische graafmachines voor het leidingwerk, het grondverzet, het opbreken van asfalt en het plaatsen van (natuursteen)banden. Voor zowel het opladen van de accupakketten, als het stroom in de bouwkeet is er een bouwstroomaansluiting beschikbaar met 100% duurzaam opgewekte elektriciteit.
Bruisende omgeving van nationale allure vraagt om logistieke topprestatie
Met de tijdelijke Tweede Kamer als directe buur is een strakke planning en voortdurend contact van groot belang. “We moeten omwille van de veiligheid voortdurend rekening houden met de aan- en afvoer van kamerleden. Er is daarom dagelijks contact met de beveiliging en de communicatieafdeling van de Tweede Kamer over de stand van zaken. Indien noodzakelijk, veranderen we het moment van bepaalde werkzaamheden”, aldus Omgevingsmanager Johan van Zetten.
Naast de Tweede Kamer liggen ook de Koninklijke Bibliotheek, het Ministerie van Buitenlandse Zaken, winkels en horeca in de directe omgeving van het plein. Ook zij hebben baat bij een strakke planning. Want alleen met een duidelijke fasering is het mogelijk om een snelle voortgang van het project te waarborgen en de overlast te minimaliseren. Binnen deze planning, gebaseerd op bestekswerk, een omgevingsanalyse en randvoorwaarden, wordt er gewerkt met een vaste ploeg. Deze ploeg werkt door middel van werkvakken en met vaste depotlocaties, vrachtauto’s en bouwmaterieel ‘het plein uit’. Hierdoor rijdt bouwverkeer niet over het nieuwe straatwerk en vindt er geen onnodige en langdurige (verkeers)overlast plaats.
“Gelukkig is er vanuit alle kanten grote betrokkenheid. Zo werd de eerste inloopavond druk bezocht en was de sfeer goed. Ook het contact met de horeca, winkeliers en de VVE-beheerder van de woontorens is laagdrempelig. We merken dat de omgeving niet kan wachten op de definitieve inrichting”, aldus Johan van Zetten. “En hoewel de bouwapp in deze beginfase nog niet veel gebruikt wordt, weten we zeker dat dit in de toekomst wel het geval zal zijn. Men is simpelweg graag op de hoogte.”
Aandacht voor leefomgeving
Tijdens de werkzaamheden blijven loop- en rijverbindingen beschikbaar en wordt er ook gedacht aan de uitstraling en leefomgeving van het plein. “We maken de leefomgeving graag zo leuk en mooi als mogelijk”, vertelt Johan van Zetten. Zo zijn er onder andere groene bouwhekken met beplanting rondom de depotlocatie geplaatst en wordt er, mede vanwege het terrasseizoen, vaart gemaakt om de gevelstrook tijdig gereed te maken voor de horeca.
Vind op ‘Nieuws’ meer actuele updates over lopende en afgeronde projecten.