Omvangrijke reconstructie in Alphen aan den Rijn opgeleverd na plaatsen van 27.000m2 straatbakstenen
Op basis van de laagste prijs is Van der Werff Infra in april 2021 gestart met de omvangrijke reconstructie van de Afrikalaan en omliggende straten in de Alphense wijk Kerk en Zanen. De straten waren na 25 jaar namelijk aan vervanging toe. Want naast het ophogen van de straat vanwege verzakkingen, werd het ook hoog tijd om de riolering te vervangen en de openbare ruimte opnieuw in te richten. De geslaagde bewonersparticipatie maakte van deze reconstructie, naast de vele werkzaamheden, een project om met tevredenheid op terug te kijken.
De Opdracht
De volledige herinrichting van de Afrikalaan e.o. is in opdracht van Gemeente Alphen aan den Rijn middels een Europese openbare procedure opgestart. Het project bevatte naast de uitvoering van grondwerk en het vervangen van de riolering en funderingslagen, ook het verwijderen en aanbrengen van elementenverhardingen, asfaltverhardingen, groenvoorzieningen, verlichting en straatmeubilair. Daarnaast kreeg Van der Werff Infra, vanwege de duur en omvang van het project, opdracht een feilloos omgevingsmanagement uit te voeren waarbij buren actief betrokken moesten worden. Ook werden bewoners door de gemeente uitgenodigd een actieve rol te spelen bij de vergroening van hun woonwijk.
De Werkzaamheden
Na ruim een jaar van voorbereiden startte Van der Werff Infra in april 2021 met de omvangrijke werkzaamheden op de Afrikalaan, Spuisluis, Schutsluis, Keersluis, Sluiskolk, Boezempad en Polderpeil. Zo moest er voor het groen alleen al bijna 1.500m3 grondwerk verwijderd en weer aangebracht worden en werd er ook zo’n 9.500 meter aan riolering en drains verwijderd om er vervolgens 8.500 meter aan leiding weer in te passen. Daarnaast werd er in totaal ruim 20.000m3 verwerkt om de nieuwe funderingslagen gereed te maken voor het plaatsen van 27.000m2 bakstenen en 10.661 banden.
Geluidsarme machines, bouwdepot en bereikbaarheid
Om als tijdelijke buurman voor zo min mogelijk overlast te zorgen en de wijk leefbaar te houden, werkte Van der Werff Infra binnen afgesproken tijden en alleen met geluidsarme machines. Daarnaast werden bouwmaterialen op een bouwdepot buiten het werkterrein geplaatst, reed het bouwverkeer waar mogelijk gescheiden van het overige verkeer en bleven één of meerdere ontsluitingswegen open.
Om voldoende parkeermogelijkheden te behouden, creëerden we voorafgaand aan de werkzaamheden tijdelijke parkeerplaatsen. Ook informeerden we per fase de bewoners van de betreffende straten over de locaties voor de plaatsing van het vuilnis. Een flexibel BLVC-plan met dergelijke actuele informatie faciliteerde een hoge mate van betrokkenheid onder de bewoners tijdens de bouwwerkzaamheden. Maar Van der Werff Infra deed meer om de reconstructie zo prettig mogelijk te laten verlopen voor de omwonenden.
Omgevingsmanagement
Naast de genoemde maatregelen met betrekking tot de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid prioriteerde Van der Werff Infra tijdens het project ook de communicatie met de bewoners. Zo brachten we voorafgaand aan de werkzaamheden, in plaats van een bewonersavond (COVID), een uitgebreide brochure boordevol informatie rond. Deze brochure bevatte naast de informatie over de werkzaamheden en fasering, ook informatie over de contactpersonen en stakeholders.
Daarnaast lanceerden wij een website en applicatie waarmee omwonenden met actuele informatie op de hoogte werden gehouden over de voortgang en was er iedere woensdag een inloopspreekuur bij de directiekeet nabij het werkterrein. Hier kon men naast vragen stellen en klachten melden, ook goede ideeën opperen. Bewoners ontvingen met regelmaat bewonersbrieven met specifieke informatie over de planning en maatregelen in hun deelgebied.
Omgevingsmanager over contact met gemeente en bewoners
Volgens Manfred Vos, Omgevingsmanager en Projectleider van de reconstructie, was de uitvoering van het project een voorbeeld van hoe het contact en de uitvoering eigenlijk altijd zou moeten zijn: “Door de korte lijntjes met zowel de gemeente, als de bewoners waren we van alles op de hoogte en konden wij als centraal contactpersoon flexibel zijn waar mogelijk. Waren onze ervaren teamleden op het bouwterrein bijvoorbeeld van mening dat een kleine aanpassing op de bouwtekening een groot voordeel zou hebben? Dan konden we dit binnen een paar belletjes met de gemeente nog dezelfde dag realiseren. De flexibele houding van de gemeente droeg hier zeker aan bij.”
Manfred vervolgt: “Dergelijk laagdrempelig contact was er ook met de bewoners. Zo legden we extra rijplaten neer voor verhuizende bewoners, herplaatsten we gehandicaptenparkeerplaatsen, startten we iets later met het openbreken van de straat vanwege de plaatsing van een dakkapel en adviseerden we omwonenden over de eventuele noodzaak tot ophoging van tuin en riolering.”
Groenparticipatie
Net als in andere wijken in Alphen aan den Rijn stimuleert de gemeente ook de vergroening van de Afrikalaan en omliggende straten. Zo konden bewoners na de herinrichting van de wijk rekenen op materiële ondersteuning bij het vergroenen. Bewoners kregen bloembakken in bruikleen en kregen voor hun geveltuinen, in ruil voor aanwezige betonverharding, groen aangeleverd. Na plaatsing van een bloembak en/of geveltuin zijn bewoners zelf verantwoordelijk voor het onderhoud.
Ook kregen bewoners vanuit de gemeente voor de vergroening van hun voortuinen, middels het Operatie Steenbeek-initiatief, de mogelijkheid tot het krijgen van een gratis tuinadvies en het ontvangen van planten. Ook werd een kosteloze afvoer van tegels mogelijk gemaakt.
Social Return on Investment
Om de uitstoot van CO2 te minimaliseren en het hergebruik van (bio-based) materialen te optimaliseren, heeft Van der Werff Infra ook tijdens deze reconstructie moeten voldoen aan de geldende voorwaarden omtrent emissiearm bouwen. Maar ook ter bevordering van de werkgelegenheid moest Van der Werff Groep voldoen aan bepaalde eisen. Zo werd een verplichte 2% van de loonsom, onder het mom van Social Return on Investment, geïnvesteerd in de werkgelegenheid. Van der Werff Infra gaf extern personeel een kans zich te ontwikkelen tijdens de werkzaamheden. De opgedane ervaring verbetert hun positie op de arbeidsmarkt.
Belangrijke kenmerken
- Openbare laagste prijs aanbesteding
- Verwijderen en aanbrengen grond tbv groen
- Verwijderen en aanbrengen riolering
- Verwijderen en aanbrengen funderingslagen
- Verwijderen en aanbrengen elementenverhardingen
- Verwijderen en aanbrengen asfaltverhardingen
- Verwijderen en aanbrengen groenvoorzieningen
- Verwijderen en aanbrengen verlichting
- Verwijderen en aanbrengen straatmeubilair
- Participatie bewoners
- Omvangrijke reconstructie
- Groenparticipatie
- Omgevingsmanagement (BLVC-plan)
- Social Return on Investment
- Geluidsarm materieel
- 27.000m2 bakstenen
Het tv-programma ‘Het Klokhuis’ heeft een item opgenomen over stratenmakers tijdens dit project. Klik hier om het te bekijken.