Bouw van 201 FastNed-snellaadstations in Nederland
Door de jarenlange ervaring met de bouw van tankstations zag de Van der Werff Groep al van verre aankomen dat elektrisch vervoer een mooie toekomst tegemoet ging. Tegelijk was er ook het besef dat er meer voorzieningen nodig waren om dit echt van de grond te krijgen, zoals voldoende (snel)oplaadpunten. Daarom besloot Van der Werff met haar werkmaatschappij Ecocare om in 2011 samen te werken met een Portugese fabrikant van snellaadpalen voor elektrisch vervoer EFACEC. Al snel daarna raakte we in gesprek met FastNed, het eerste bedrijf dat zich focust op de bouw van een compleet netwerk van snellaadstations langs de snelweg, over een mega-opdracht: de bouw van 201 snellaadstations in Nederland.
De opdracht
“De opdracht van FastNed kwam precies op het juiste moment, omdat we zelf al met één been in deze groeimarkt stonden”, aldus Dennis van der Werff. De volledige opdracht bestaat uit de bouw van ruim 201 snellaadstations door heel Nederland, die gefaseerd plaatsvindt. Het eerste doel was landelijke dekking. Dit is inmiddels bereikt met het vijftigste station dat in januari 2016 is opgeleverd.
De eerste laadstations werden gerealiseerd langs de snelwegen A1, A18 en A73. Ze zijn te herkennen aan de boogvormige houten luifel. Door het gebruik van zonnepanelen is het snellaadstation helemaal ‘groen’. De snellaadstations beslaan zo’n vijfhonderd vierkante meter vloeroppervlakte. Hierop staan twee tot vier snellaadpalen die een elektrische auto in tien tot vijftien minuten kunnen opladen. Aanvullend op de oorspronkelijke opdracht hebben we inmiddels ook de eerste stations in binnenstedelijk gebied gerealiseerd.
Nog steeds zijn we volop bezig om de resterende stations langs de snelweg op te leveren. Het tempo waarin de stations verrijzen wordt sterk bepaald door het tijdig verwerven van de benodigde vergunningen door FastNed en het tijdig realiseren van adequate stroomvoorzieningen door de netwerkbeheerder.
De werkzaamheden
Als hoofdaannemer coördineren wij het bouwteam. Wij doen het grondwerk, de aanleg van de technische installaties, de aanleg van af- en aanrijdstroken, de riolering en verharding en de plaatsing van de snelladers. EcoCare-Projectleider Richard van Goozen: “Voeg daar behalve een innovatief ontwerp ook nog eens per station 80 zonnepanelen, 200 meter mantelbuis en 1000 meter bekabeling aan toe en je hebt een technisch uitdagende opdracht.”
Over de bouw van de eerste stations deden we circa vijf weken. Inmiddels is dat teruggebracht tot 2 à 3 weken. In samenwerking met uitvoeringsspecialisten van FastNed innoveren wij door telkens lessen te leren uit de bouw van de stations. Het constant evaluaeren leidt tot een nog doelmatiger aanpak en efficiëntere bouw. Van Goozen: “Oplevering van 1 station per week is op korte termijn mogelijk. Dit komt door onze efficiënte uitvoeringswijze en samenwerking met de diverse leveranciers waarmee we op meerdere locaties te gelijk aan het werk zijn. Als een geoliede machine wisselen de werkzaamheden tussen de locaties; we worden niet meer onderbroken. ”
Over het project:
Fastned-eigenaren Michiel Langezaal en Bart Lubbers:
“In de afgelopen jaren hebben we de goede samenwerking verder uitgebouwd. De Van der Werff Groep denkt niet alleen actief mee om de ambities te realiseren, maar is ook gepassioneerd over wat we samen doen. Daardoor is Van der Werff voor ons niet alleen een leverancier, maar ook – en misschien wel vooral – een partner waar we letterlijk en figuurlijk op kunnen bouwen.”
6 belangrijke kenmerken van het project
Per laadstation:
- 200 meter mantelbuis
- 80 stuks zonnepanelen
- 1000 meter bekabeling
- 500 m2 verharding
- 4 stuks prefab poeren
- 2 snellaadsystemen op prefab eilanden