Van der Werff Groep bouwt 150e Fastned
snellaadstation op emissiearme werkwijze
Van der Werff Groep heeft begin dit jaar met onze werkmaatschappij EcoCare Milieutechniek als bouwcoördinator ons 150e Fastned snellaadstation opgeleverd. Het snellaadstation Lingehorst nabij Beesd is het eerste snellaadstation in Nederland dat op een nagenoeg emissievrije manier is gebouwd. Met onze expertise omtrent emissiearm bouwen dragen wij niet alleen bij aan de ambitie van Fastned om koploper te zijn in de transitie naar duurzame mobiliteit, maar zetten wij ook de norm voor de hele bouwsector.
De Opdracht
De Van der Werff Groep is al vanaf 2011 in contact met Fastned over de realisatie van een groot landelijk netwerk van snellaadstations. Destijds begaven wij ons, vanuit onze ervaring met tankstations, op de jonge markt van laadpalen voor elektrisch vervoer. Zo begonnen wij al snel een samenwerking met een Portugese fabrikant van snellaadpalen. Niet veel later kruiste ons pad met die van Fastned en startten we een langdurige samenwerking. Het 150e Fastned snellaadstation Lingehorst is dan ook zeker niet het laatste snellaadstation dat EcoCare Milieutechniek als bouwteamcoördinator realiseert voor Fastned.
De Werkzaamheden
In de afgelopen jaren hebben wij de werkzaamheden en het bouwtempo weten te optimaliseren tot een dus bouwperiode van 6 weken. Ook het snellaadstation Lingehorst is door een strakke planning en no-nonsense mentaliteit van inrichting tot en met afwerking binnen 6 weken gerealiseerd. Zo werkten de verschillende ploegen als een trein voortdurend achter elkaar aan. Waar het ene onderdeel nog afgerond moest worden, brachten we de uitvoer van de volgende fase alweer op gang. Bij snellaadstation Lingehorst deden we dit ook nog eens op een emissiearme manier. Zo stootten we tijdens de werkzaamheden door het gebruik van elektrisch materieel 81,85% minder stikstofoxide en 77,15% minder koolstofdioxide uit ten opzichte van de traditionele werkwijze.
Fasering werkzaamheden snellaadstation
Het 150e snellaadstation werd net zoals alle voorgaande stations opgedeeld in 3 fases.
Inrichting en Grondwerk
Iedere uitvoer start met de inrichting van het werkterrein. We zorgen onder andere voor de bouwafrastering, het plaatsen van de bouwkeet, het treffen van verkeersmaatregelen en het aanleveren en afvoeren van (bouw)materiaal. Zodra de inrichting voldoet, starten we direct met het zwaardere grondwerk. Zo verwijderen we grond, asfalt en groen en hogen we de grond weer op waar nodig. Ook plaatsen we mantelbuizen en verzorgen we de afwatering.
Realisatie laadeilanden
Na het grondwerk starten we met de volgende fase. In deze fase realiseren we de fundatie om vervolgens prefab-laadeilanden te plaatsen. Ook worden belangrijke onderdelen zoals meterkasten geplaatst.
Bestrating, snellader en afwerking
De laatste fase staat in het teken van de verharding van het terrein en de verdere afwerking van het snellaadstation, waaronder het plaatsen van de herkenbare snelladers. In deze fase verbeteren we de grond in de vorm van het controleren en verdichten van natuurlijke onderbanen, profileren van zandbanen en het aanbrengen van menggranulaat. Daarnaast plaatsen we straatwerk, zoals trottoirtegels, trottoirbanden, hoek- en puntstukken. Ook maken we de snelladers gereed voor gebruik en krijgt het station aanzicht door de verzorging van de groenstroken en de plaatsing van verkeersborden, vangrails, lantaarnpalen, vuilnisbakken, picknicktafels en aanrijbeveiliging.
Werken met elektrisch materieel
Het 150e Fastned snellaadstation Lingehorst is het eerste snellaadstation in Nederland dat zo goed als emissievrij is gebouwd. We maakten bij de bouw onder andere gebruik van elektrische stampers, bandenzagen en trilplaten. Ook het grotere geschut zoals elektrische rupskranen, shovels en hoogwerkers waren elektrisch.
Nieuwe manier van organiseren
Elektrisch materieel vraagt, naast een nieuwe manier van werken, ook om een nieuwe manier van organiseren. Helemaal als er sprake is van een hoog bouwtempo zoals het geval bij de realisatie van een snellaadstation. Er moet bijvoorbeeld een bouwstroomaansluiting zijn. Want zonder stroom duren de werkzaamheden net zo lang als de lengte van het sterkste accupakket. Is deze aansluiting er niet? Dan moeten we die aanleggen of stappen we over op Plan B. In het geval van Fastned Lingehorst was deze aansluiting er wel, waardoor we de lege accupakketten in een speciale container konden opladen terwijl we met de andere alweer aan de slag waren.
Ook moet er tijdens de bouw rekening worden gehouden met het feit dat sommige machines minder krachtig zijn dan de traditionele, vervuilende machines. Bij de bouw van snellaadstation Lingehorst hadden we de beschikking over grote machines met sterke accupakketten waarmee we zelfs het gewoonlijke bouwtempo overtroffen.
Naast dat de werkzaamheden bij Lingehorst nagenoeg emissiearm zijn uitgevoerd, heeft het werken met elektrische bouwmachines ook veel voordelen voor het personeel op de bouwplaats en de directe omgeving. Zo is er van het inademen van ongezonde uitlaatgassen geen sprake meer en blijven trillingen en geluidshinder tot het minimum beperkt.
Belangrijke kenmerken
– 150e Fastned Snellaadstation
– 8 snelladers
– Emissiearm
– Pilot
– Hoog bouwtempo
– Inrichting werkterrein
– Grondwerk
– Mantelbuizen
– Afwatering
– Fundatie en Laadeilanden
– Terreinverharding
– Straatwerk
– Terreinafwerking
– Minimale invloed omgeving
– Minimale invloed bouwpersonee