EMVI-aanbesteding
Sinds 1 april 2014 is de nieuwe aanbestedingswet van kracht. Hierbij is EMVI (betekenis: economisch meest voordelige inschrijving) voor overheidsinstanties in de basis verplicht. De Van der Werff Groep juicht deze manier van aanbesteden van harte toe. We kunnen op deze manier echt kwaliteit toevoegen en de opdrachtgever ontzorgen. En daar ligt onze kracht.
Wat houdt EMVI in?
De EMVI-methode stimuleert opdrachtgevers en -nemers om aanbestedingen duurzaam in te richten. Er wordt niet alleen meer gekeken naar de prijs, maar ook naar de kwaliteit. De opdrachtgever meet die aan de hand van een kwaliteitsplan. Hierin beschrijft de aannemer hoe hij het project aanpakt, welke duurzame keuzes hij maakt en hoe om te gaan met risico’s en overlast voor omwonenden.
Op elk EMVI-criterium dat de opdrachtgever opstelt, kan de aannemer ‘fictieve’ korting krijgen. Hoe beter het plan, des te meer korting. Deze korting wordt van het totaal van de aanneemsom getrokken, waarna de EMVI-prijs overblijft. Deze wordt tussen verschillende aannemers vergeleken, waarna de goedkoopste aan het langste eind trekt. Hierdoor is het in de praktijk dus mogelijk dat de aannemer met een hogere prijs en een zeer goed klantgericht kwaliteitsplan het wint van een aannemer met een lagere prijs met een minder klantgericht kwaliteitsplan.
De Van der Werff Groep gaat altijd voor een reële prijs met een goed kwaliteitsplan waarin we beschrijven hoe we de opdrachtgever kunnen ontzorgen. Niet alleen helpt de EMVI-methode klantgericht te denken, het zorgt door de reële prijs ook voor een kwaliteitsslag in de uitvoering van civieltechnische projecten.
Ons plan van aanpak bij EMVI
Een EMVI-aanbesteding haalt bij ons het beste naar boven en we gaan hier dan ook heel serieus mee aan de slag. Wanneer er een tender binnenkomt, stellen we een professioneel team samen dat maatwerk levert. Het team bestaat uit de projectleider, de uitvoerder, de strategische schrijver van het plan en natuurlijk de calculator. De laatste houdt zich voornamelijk bezig met het calculeren van de prijs, terwijl de rest van het team zich concentreert op het kwaliteitsplan. Daarbij kijken we wat de criteria en wensen zijn en hoe we de opdrachtgever zo goed mogelijk kunnen ontzorgen. We blijven niet achter ons bureau, maar we brengen een bezoek aan de locatie en doen proactief onderzoek naar de belangen van de diverse stakeholders. Zo spreken we uitgebreid met de buurtbewoners en direct belanghebbenden.
Dat deze aanpak loont, blijkt uit het feit dat wij zes van de tien EMVI-aanbestedingen waaraan we mee getenderd hebben, met succes hebben binnengesleept. Enkele EMVI-projecten die wij hebben gedaan zijn:
- Reconstructie Bomenbuurt Noord in Alphen aan den Rijn.
- Renovatie Paddestoelenbuurt in Alphen aan den Rijn.
- Renovatie Zeeheldenbuurt in Alphen aan den Rijn.
- Herstructurering van bedrijventerrein Vinkenwaard in Alblasserdam.
- Reconstructie Vogelbuurt in Alphen aan den Rijn.
- OMOP onderhoud straatwerk Gemeente Gouda opdrachtgever Cyclus.
Cler Sels, projectleider bij de gemeente Alblasserdam, was erg tevreden over de EMVI uitvoeringswijze van de Van der Werff Infra en de samenwerking die daar uiteindelijk uit voortvloeide:
“Dat Van der Werff Infra zich goed heeft verdiept in het project, werd duidelijk tijdens de aanbesteding. Op alle criteria behaalde Van der Werff een uitstekende score. De criteria waarop punten konden worden behaald waren bereikbaarheid, communicatie, risicobeheersing, bedrijfscontrole en nazorg. Tijdens de uitvoering is die goede lijn doorgetrokken met prima omgevingsmanagement.”
Ondanks dat we veel EMVI-aanbestedingen binnen onze eigen regio hebben binnengehaald, staan we ook open voor projecten buiten de provincie Zuid-Holland. Wij zijn namelijk breed georiënteerd en niet regio gebonden. We vinden het letterlijk leuk om onze grenzen te verleggen.
Wat maakt onze EMVI-methode uniek?
Door onze ervaring in eerdere EMVI-projecten hebben wij veel kennis opgedaan wat betreft kansen en risico’s, wat we ook meenemen bij projecten voor private opdrachtgevers. We weten precies hoe we de opdrachtgever en omwonenden kunnen en moeten ontlasten. Zo vonden bewoners uit de Vogelbuurt het heel prettig dat de uitvoerder 24/7 telefonisch bereikbaar was voor vragen. Ook het dagelijkse inloopspreekuur in de bouwkeet en de oprichting van de bewonerscommissie leverde veel positieve respons op:
“Als bewoner van de Kievitstraat willen wij u graag een compliment maken voor de service die uw bedrijf uitstraalt. Als eerste de communicatie. Ten tweede het kunnen wassen van de auto bij jullie. Ten derde het ontvangen van de leuke voordeurmat. […]Wij zijn heel benieuwd naar het eindresultaat van de straat.”
Bij elke project boren we onze creativiteit, kennis en kunde aan om tot specifieke maatregelen te komen. Klantgericht werken zit in ons DNA.
Meten van eigen prestaties
Tijdens het project zijn we ook heel alert op naleving van het EMVI-plan. Bij elke bouwvergadering evalueren we het plan en stellen we het waar nodig bij, zodat het plan van aanpak niet alleen bij loze beloftes aan de opdrachtgever blijft.
Ook melden wij projecten aan bij Bewuste Bouwers en conformeren wij ons aan de gedragscode van deze stichting. Zij toetsen tijdens de uitvoering of we onze werkzaamheden op een omgevingsvriendelijke manier uitvoeren.
Tot slot voeren gemeentes ook performance-metingen uit om de samenwerking en ons functioneren te evalueren. In de laatste performance-meting van de gemeente Alphen aan den Rijn voor het project Bomenbuurt-Noord kreeg de Van der Werff Groep een 10 voor samenwerking. In het rapport stond daarover: “Als vanzelf: meedenkend en ontzorgend.”