Van der Werff Groep bepaalt met emissiearme realisatie van 150e Fastned snellaadstation de norm voor hele bouwsector
Onze werkmaatschappij EcoCare Milieutechniek wist begin dit jaar als bouwteamcoördinator haar 150e Fastned snellaadstation op te leveren. Een bijzonder project, aangezien dit nieuwe Fastned station het allereerste Nederlandse snellaadstation is dat op emissiearme wijze is gebouwd. Het snellaadstation nabij Beesd fungeert, net als de Ovonde in Hoek van Holland, als voorbeeld voor emissiearm bouwen in de Nederlandse bouwsector.
Bouwtempo ondervindt geen vertraging door emissiearme werkwijze
Het bouwtempo is één van de belangrijkste graadmeters bij het wel of niet slagen van een bouwproject. Zo ook bij de bouw van het Fastned snellaadstation Lingehorst. En omdat wij als Van der Werff Groep al sinds 2011 onze bouwervaring met snellaadpalen en snellaadstations aan het optimaliseren zijn, stond er ook voor snellaadstation Lingehorst, met een bouwperiode van 6 weken, een strak schema. We wilden bewijzen dat we ook met elektrisch materieel ons gewoonlijke bouwtempo konden vasthouden.
“Het was dan ook mooi om Fastned te informeren dat het bouwteam nog binnen 6 weken de laatste hand wist te leggen aan het snellaadstation. We wisten dus niet alleen net zo snel als de traditionele methodes te werken, maar ook nog eens met 81,85% minder stikstofoxide en 77,15% minder koolstofdioxide uitstoot”, vertelt Dennis van der Werff. Hij vervolgt: “We benadrukken met de emissiearme bouw van ons 150e Fastned snellaadstation voor eens en voor altijd dat emissiearm bouwen de nieuwe standaard moét worden binnen bouwend Nederland.”
Gedurende de bouwperiode werkten de verschillende ploegen, net als tijdens de bouw van de voorgaande 149 snellaadstations, als een trein achter elkaar aan. Zo brachten we de volgende fase al op gang, nog voordat de voorgaande werkzaamheden waren afgerond.
Werken met elektrisch materieel vraagt nieuwe manier van organiseren
Naast een nieuwe manier van werken, vraagt bouwen met elektrisch elektrisch materieel ook om een nieuwe manier van organiseren. Daar waar bijvoorbeeld traditionele bouwmachines gemakkelijk en snel kunnen worden voorzien van brandstof, moet het accupakket van de elektrische tegenhanger een tijdje aan de oplader. Door tijdens de bouw van Fastned station Lingehorst meer accupakketten dan machines te hebben, konden de machines onafgebroken aan de gang blijven. Lege accupakketten konden ondertussen in een speciale container weer op volle kracht komen middels de aanwezige bouwstroomaansluiting.
Daarnaast werd er tijdens de organisatie rekening gehouden met de duur van de verschillende handelingen. De kracht van het accupakket is namelijk verantwoordelijk voor de maximale workload van de machine. In het geval van snellaadstation Lingehorst konden we gebruik maken van krachtige elektrische stampers, bandenzagen, trilplaten, rupskranen, shovels en hoogwerkers. Deze elektrische machines deden niet onder voor de traditionele tegenhangers en droegen bij aan het hoge bouwtempo.
Elektrisch materieel heeft geen negatieve invloed op omgeving en personeel
Werken met elektrisch materieel had ook tijdens de realisatie van Lingehorst geen negatieve invloed op de omgeving en het bouwpersoneel. Zo werden er geen ongezonde uitlaatgassen ingeademd, werd geluidshinder geminimaliseerd en bleven hevige trillingen uit.
Meer weten over de opdracht, de werkzaamheden en de invulling van de verschillende faseringen? Lees op ‘Van der Werff Groep bouwt 150e Fastned snellaadstation op emissiearme werkwijze’ verder.